menu search recent posts

 

Den insisterende dunken i mit hoved var ved at få mig til at miste balancen, da jeg rejste mig op fra kontorstolen. Jeg kastede et blik på skrivebordet og opgav træt at arbejde mere. Tanken om alle de vigtige ting, der skulle gøres, jagede mig og fik mig til at føle mig som en spændt elastik. Men jeg måtte indse, at jeg bare ikke kunne yde en arbejdsindsats i dag. Jeg forbandede mig selv for at have fået hovedpine i forbindelse med træning i går – hvorfor kunne jeg ikke bare lade være med det?

Dette kunne være beskrivelsen af adskillige dage i mit liv, både fra min tid som studerende og fra min tid på arbejdsmarkedet indtil for få år siden. Bestemt ikke alle dage – men en pæn del. Mine erfaringer med smerte er en af de væsentligste årsager til, at jeg har stiftet bekendtskab med diverse kropsbehandlinger og at jeg har fundet mening i selv at tilbyde afstressende, groundende behandlinger til andre.

Kender du til smerte i enten fysisk form, for eksempel forårsaget af muskelspændinger, eller psykisk form, forårsaget af stressede tanker og anspændt sind?

I denne lille blogserie kan du læse om mine erfaringer med smertens psykologi, sammenhængen mellem smerte og mental og åndelig vækst og den selvopfyldende profeti som smerte kan blive. Du får også et par fif til, hvad du selv kan gøre for at befri dig for smertens onde cirkel.

Smerte er en del af livet på lige fod med positive følelser som glæde, lethed og frihed. Smerten er grundlæggende set vores ven: Når vi forvrider anklen fortæller smerten os, at nu skal vi være obs på om anklen er tilført decideret skade og at vi måske skal tage nogle midlertidige hensyn til vores ankel. I nogle tilfælde skal vi endda opsøge lægehjælp.

På samme måde med psykisk smerte: Den vil gerne vise dig, at der er noget, du har brug for at forholde dig mere til end alle de daglige skiftende stemninger som vi oplever og er vant til at bære rundt på.

Smerte er et symptom, et vink med en vognstang om, at der er noget i dit liv, du skal se på. Den er en invitation til at foretage nogle forandringer og at udvikle dig. Vi kan lære meget af smerten!

Det svære ved smerte er, at den både trykker på speederen og på bremsen på samme tid. Vi risikerer at være som en bil, der hostende bevæger sig frem – og måske endda tilbage – i mærkelige ryk og sandsynligvis uden at komme særlig langt.

Da jeg læste til socialrådgiver, var det blandt andet smertens psykologi, der fascinerede mig. I pensum indgik en artikel som citerede Søren Kierkegaard. Hans pointe var, at det problematiske ved smerte netop er, at den vanskeliggør den erkendelsesproces, som skal til for, at dens ejermand skal kunne udvikle sig åndeligt, foretage de forandringer som er nødvendige for at vedkommende kan lindre eller blive af med smerten. For at komme videre, har man brug for at komme væk fra sig selv, fra den del af en, som føler smerte. Man har brug for at komme fri af smerten. Men smerten fastholder netop en, så dette ikke er muligt. Den gør konstant opmærksom på sig selv og på det sted i en, som føler smerten, og dermed kan man ikke fjerne sig fra den.

Citatet slog mig, fordi det satte ord på mine egne oplevelser. Det beskrev den dobbelt smertefulde tilstand, som jeg oplevede, når jeg havde tilbagevendende, dybe hovedpiner.

Smerten i mit hoved gav mig – var jeg slet ikke i tvivl om – et budskab om at der var noget, jeg havde behov for at erkende, bearbejde og ændre for at jeg kunne blive fri for disse hovedpiner. Men denne viden kunne jeg ikke bruge til noget, mens hovedpinen stod på, fordi smerten fyldte så meget, at jeg det gjorde ondt at tænke. Og vigtigst: Mens jeg følte smerten, var det svært for mig at løfte mig tilstrækkeligt langt op over den til at se alle facetter af situationen – hvad der kunne have forårsaget smerten og hvad der kunne afhjælpe den. Jeg var låst fast i en situation hvor jeg kun kunne tænke kortsigtet – på at få dulmet smerten eller slippe væk fra den ind i søvnen.

Så smerten var både et symptom og et tydeligt signal om, at det var nødvendigt med nogle ændringer i min levestil eller min måde at tænke på (om mig selv). Samtidig med at den forhindrede mig i at opnå den erkendelse, der skulle til for, at jeg kunne sætte mig fri af smerten på langt sigt.

Jeg har set det samme med psykisk smerte såsom stress: Stressen fylder så meget i hovedet og i kroppen, at den der føler en grad af stress, har vanskeligt ved at se en udvej. Som med hovedpinen bliver det ofte en kortsigtet tankegang. Det er typisk at folk, der er stressede tænker, at “hvis de bare lige får styr på tingene og får klaret dén og dén opgave – så vil det afhjælpe stressen” – og derfor bliver de nødt til at stresse derudaf indtil det “lige” er klaret. Virkeligheden er imidlertid, at vi kun sjældent har helt styr på tingene og at der som regel dukker nye arbejdsopgaver op, før vi når at blive færdige med dem, vi allerede havde på to-do-listen.

Derfor kan det være en god idé at finde veje til at befri sig fra smerten – og allerhelst før den får fat for alvor.

Hvad kan du gøre?

Masser giv-slip-punkter

Er der tale om fysisk smerte, afhænger det selvfølgelig meget af det konkrete tilfælde. Det, jeg vil give her, er et fif til, hvordan du kan afhjælpe/dulme smerte som ikke kræver lægehjælp. Som for eksempel hovedpine, men også smerter andre steder i kroppen.

Det kan du gøre ved at massere ned i din håndryg, der hvor der er kød mellem pegefingerknoglen og tommelfingerknoglen. Massér gerne langt ind og ned – men kun i kødet, ikke på knoglerne. Hvis du er øm her er det en god indikator for, at punktet vil have gavn af massage. Dette punkt giver energi til hovedet og hjælper krop og sind til at give slip på det, som det ikke har brug for.

Du kan også holde eller massere blidt på punktet mellem dine øjenbryn i nogle minutter. Det kan ofte lindre hovedpine. Jeg har brugt punktet her i sommerens løb, når jeg har været ude som postbud på en meget varm dag, hvor jeg har tendens til at få hovedpine. Et par blide strøg med jævne mellemrum har hjulpet rigtig fint. Punktet afslapper også nakke og skuldre.

Et andet fif mod hovedpine er at hælde ca. en deciliter kogende vand i en kop sammen med 1/2 tsk stødt ingefær. Jeg læste fiffet i et blad engang og har faktisk haft glæde af det ved hovedpiner, der ikke var så slemme og ikke rigtig havde fået fat endnu.

 

Forebyggende

Meget smerte kommer af anspændthed, stress og manglende opmærksomhed på vores krops og sinds tilstand.

En rigtig god øvelse til at forebygge smerte er derfor denne simple øvelse i at stå på sine fødder som kan udføres på fem minutter:

Nogle gange om dagen stiller du dig på gulvet – eller om sommeren på jorden udendørs. Helst på strømpefødder eller bare fødder, så du kan “brede” fødderne ud. Placer fødderne i hoftebreddes afstand og mærk hele fodsålens kontakt med underlaget. Vip lidt med tæerne og “grib” i gulvet med dem. Vip let på fodsålerne, frem og tilbage og fra side til side, nogle få gange, så du rigtig får fornemmelse af din fods position i forhold til gulv og krop. Pres så fodsålerne mod underlaget og sørg for at stå rankt. Tag nogle dybe ind- og udåndinger mens du mærker efter. Hvordan er der i din krop? Hvordan er der i dit sind? Er der noget, der rører på sig? Stå sådan nogle minutter.

Øvelsen styrker din jordforbindelse og hjælper dig til at tjekke ind hos dig selv. Alene det at mærke og erkende din tilstand lige nu kan virke afslappende på nervesystemet, som ikke har det godt med at vi hele tiden er i fuld fart på vej frem.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.