menu search recent posts

 

Bliver du også grebet af de mange muligheder inden for fysisk og mental sundhed? Bliver du ind i mellem så ambitiøs, at du prøver at nå det hele?

Så har du det som jeg.

Når jeg får fokus på indre og ydre sundhed, sker der som regel det, at jeg vil det hele på en gang.

Jeg vil gerne både styrke mine muskler, få en bedre kondi, smidiggøre samtlige muskler i min krop med 15 forskellige yogaøvelser og blive bedre til dans. Jeg vil spise sundt og jeg vil helst både meditere dagligt, lave taknemmelighedsøvelser og visualiseringer. Jeg vil naturligvis også pleje min hud med cremer, peelinger, tørbørstning og sunde olier.

Pust.

Hvad tror du, der sker?

Korrekt. Jeg går død nærmest før jeg er kommet i gang. Eller også kommer jeg i gang, men mister gejsten før jeg opnår resultater.

Kender du det?

Hvis du gør, vil jeg råde dig til at prøve at skære ambitionerne ned.

Det, jeg gør, er at prøve at udvælge bare én yogaøvelse, som jeg vil lave 3-4 gange om ugen. Og bare én anden motionsform. Jeg sætter også kun én dag om ugen af til kostændring, hvis det er det, jeg er blevet hooket på.

Det hele er meget nemmere og sjovere, når du giver sig selv muligheden for at få succes med det, du gør.

Og det får du ikke, hvis du bider over mere end du kan tygge. Kun nederlag. Og måske en endnu stærkere følelse af, at der er noget “galt” med dig – og dermed en endnu stærkere følelse af, at du bør kaste dig ud i alle mulige ændringer, så du kan rette op på det. Det bliver en ond cirkel.

Vi får så mange tilbud væltende ind ad brevsprækker, mail”sprækker” og via sociale medier. Hele tiden!

Vi bliver nødt til at opøve vores egen evne til at prioritere og holde fokus. Og her er en vigtig pointe: Prioritering handler ikke om, at du kan effektivisere dig frem til, at du får tid til ALT det, du godt kunne tænke dig. Hvis du er som de fleste vil du nemlig gerne det hele.

Prioritering handler om at indse, hvad du ikke vil undvære og hvad du har behov for. Og indse, at der vil være “vil-gerne”-aktiviteter, som du må skære fra. Det er dit udgangspunkt. Det er dét, der skal være plads til i dit liv, først og fremmest.

Nogle gange kan det være nemmere, hvis du bare fokuserer på nuet. Tillad dig selv at tænke, at det du skærer fra, kun skæres fra lige nu, lige for øjeblikket. Der er ingen der siger, at du ikke må hente det ind igen senere.

På samme måde med dine behov. Forsøg ikke at regne ud på et overordnet plan, der rækker år ud i tiden, hvad du har behov for af motion og sunde vaner.

Spørg i stedet dig selv: “Hvad har jeg behov for lige nu?”

Måske er en god kondi vigtigere end muskuløse overarme? Måske kalder balance- og smidighedsøvelser mere på dig end pulstræning? Vælg det, du har mest behov for og lyst til – det som føles som om det vil nære dig dybest. Og lev med, at du ikke opnår det hele på en gang – den der yogasmidige, tonede modelkrop som både kan gå i spagat, danse en forførende salsa OG gennemføre en marathon.

Og lad den ene ting være dit pejlemærke for den kommende tid. Du kan altid revidere om nogle måneder.

Her er et punkt, du kan bruge som hjælp, når du skal fokusere og prioritere:

Punktet mellem dine øjenbryn har at gøre med fokus, overblik, intuition og .. og kan derfor være en hjælp at holde blidt på eller massere blidt på, mens du forsøger at lægge de overdrevne ambitioner fra dig.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.